Isnin, 6 Ogos 2012

Penurunan Al Qur'an (Nuzul Quran)

Firman Allah SWT,

2:185



"Bulan Ramadhan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan Al Qur'an, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang benar dan yang batil). Kerana itu, barang siapa di antara kamu ada di bulan itu, maka berpuasalah. Dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepadamu, agar kamu bersyukur."
[Al Baqarah: 185]

Muqadimah


Bulan Ramadhan dikenali sebagai 'al mubarak' tetapi ia juga dikenali dengan nama 'Syahr al-Qur'an' kerana Allah SWT telah menurunkan Al Qur'an kepada junjungan besar, Nabi Muhammad SAW semasa baginda sedang berkhulwah di gua Hira'. Malaikat Jibril a.s. mengajarkan Nabi SAW 5 ayat pertama daripada Surah Al 'Alaq:

96:1
96:2
96:3
96:4
96:5

"Bacalah dengan nama Rabb-Mu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Rabb-Mu amat pemurah. Yang mengajarkan (manusia) dengan pena. Yang mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."

Dengan penurunan ayat ini maka bermulalah tugas baginda sebagai seorang utusan Allah.

Hikmah Proses Penurunan Al Qur'an

Menurut Sheikh Muhammad 'Ali al-Sobuni, terdapat lima (5) perkara yang menjelaskan kenapa penurunan Al Qur'an berperingkat-peringkat:

1. Untuk memperkukuhkan (memantapkan) hati Nabi SAW dalam menghadapi sikap orang-orang musyrikin yang menyakitkan hati
25:32

"Dan orang-orang kafir berkata: "Mengapa tidak diturunkan al Qur'an itu kepada Muhammad - semuanya sekali (dengan sekaligus)?" Al Qur'an diturunkan dengan cara (beransur-ansur) itu kerana Kami hendak menetapkan hatimu (wahai Muhammad) dengannya, dan Kami nyatakan bacaannya kepadamu dengan teratur satu persatu (menurut hukum tajwid)."
[Al Furqan: 32]


2. Sebagai tanda kasih sayang kepada Nabi SAW ketika turun wahyu


73:5


"Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepada engkau perkataan yang hebat (Al Qur'ran)"
[Al Muzammil: 5]


3. Berperingkat-peringkat dalam pensyariatan hukum


Contoh: pengharaman arak terdapat 4 tahap.

Tahap pertama
16:67

"Dan dari buah kurma dan anggur, kamu membuat minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang mengerti."
[An Nahl: 67]


[Penerangan ayat]
- Ayat ini menerangkan bahawa dua jenis buah ini boleh dijadikan sumber rezeki yang baik dan boleh juga menjadi benda yang memabukkan (haram). Maka, orang yang berfikir tentu dapat untuk mempertimbangkan akan dua hal ini.

Tahap Kedua
2:219

"Mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang khamar (segala minuman yang memabukkan) dan judi. Katakanlah, "Pada keduanya terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia. Tetapi dosanya lebih besar daripada manfaatnya." Dan mereka menanyakan kepadamu (tentang) apa yang (harus) mereka infakkan. Katakanlah, "Kelebihan (dari apa yang diperlukan)." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu memikirkan.
[Al Baqarah: 219]

Tahap Ketiga

4:43

"Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengerjakan solat ketika kamu dalam keadaan mabuk, sampai kamu sedar apa yang kamu ucapkan, dan jangan pula (kamu hampiri masjid ketika kamu) dalam keadaan junub kecuali sekadar melewati untuk jalan sahaja, sebelum kami mandi (mandi junub). Adapun jika kamu sakit atau sedang dalam perjalanan atau sehabis buang air atau kamu telah menyentuh perempuan*, sedangkan kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu dengan debu yang baik (suci); usaplah wajahmu dan tanganmu dengan (debu) itu. Sungguh, Allah Maha Pemaaf, Maha Pengampun."
[An Nisa': 43]


*Sebahagian besar ulama menjelaskan erti menyentuh ini adalah bersentuhan kulit, dan sebahagian lain adalah bercampur sebagai suami isteri


[Penerangan ayat]
- Ayat ini diturun disebabkan oleh seorang sahabat yang mengimami solat dalam keadaan mabuk. Beliau keliru dalam membaca Surah Al Kafirun dan menyebabkan terjadi kesalahan bacaan.

Tahap Keempat
5:90
5:91

"Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya khamar, judi, berhala dan bertenung nasib adalah (pekerjaan) keji dari perbuatan syaitan. Sebab itu hendaklah kamu jauhi, mudah-mudahan kamu mendapat kemenangan. Sesungguhnya syaitan menghendaki akan menjatuhkan kami dalam permusuhan dan berbenci-bencian sesama kamu, kerana khamar dan berjudi menghalangi kamu daripada mengingati Allah dan (mengerjakan) solat. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (dari demikian itu)?"
[Al Ma'idah: 90-91]

*Penurunan ayat ini menyempurnakan pengharaman khamar secara berperingkat-peringkat yang menjadi kebijaksanaan Islam dalam menangani penyakit-penyakit yang melanda masyarakat.

4. Mempermudahkan Hafalan dan Kefahaman Al Qur'an

62:2

"Dia yang mengutuskan seorang rasul kepada kaum yang buta huruf dari kalangan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menyucikan (jiwa) mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan Hikmah (sunnah), meskipun sebelumnya, mereka benar-benar dalam kesesatan yang nyata."
[Al Jumu'ah: 2]

5. Sebagai jawapan terhadap pelbagai peristiwa mahupun kes

6. Sebagai petunjuk kepada Allah yang menurunkan al Qur'an

4:82

"Patutkah (mereka berskap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al Qur'an? Kalaulah sekiranya al Qur'an itu (datangnya) dari sisi selain Allah, nescaya mereka akan dapati di dalamnya perselisihan yang banyak."
[An Nisa': 82]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan