Khamis, 1 Mac 2012

Masih Lagi Mencari Erti Hidup

Semasa aku didatangi jemaah tabligh (kali ke-3 dalam hidupku) di Surau An Nur, Kolej Ibrahim Yaakob, UKM. Aku cuma mahu mendengar sahaja, dengan pemahamanku ketika itu bahawa aku telah mengikuti, yakin telah mengikuti jalan yang benar, jalan yang syumul, jalan yang terbaik yang bolehku capai semasa aku berada di bumi semenanjung ini. Di ajaknya aku ke Petaling, tetapi aku tidak mahu ikut.

"Abang, saya dah ikut sesuatu dan dah ada pegangan sendiri."

Dua tahun kemudian....

"mungkin ilmu kami sangat sedikit nk dibandingkan degn yg abang ada. trima kasih atas penerangan. kami hanya menerangkan pegangan kami. tiada yang maksum kecuali Rasulullah."


Ia kembali berlaku kepadaku....
Apabila seseorang ingin membawaku, (perkara yang 'simple' tapi susah orang nak faham) belajar untuk beramal, aku tolak dengan mengatakan bahawa aku telah ada pegangan sendiri.

Sewaktu aku menceritakan kisah ini kepada salah seorang naqibku di UKM, Fariq Fitri Bin Mohd Salleh a.k.a. Serban Terbang, aku menceritakan bahawa ada orang hendak menarik aku sedangkan pada ketika itu aku (dengan dipengaruhi oleh media massa ketika itu) berpendapat bahawa mungkin ia kurang manfaatnya kepadaku. Pemahamanku pada ketika itu akan adab menuntut ilmu, adalah salah.

"nta pergi je lah ikut diorg. Belajar. Tak semestinya semua perkara itu buruk, belajar. Tak semua ilmu itu hanya kami sahaja boleh dapat. Ambil semangat bagaimana mereka tegar untuk pergi berdakwah, untuk dapat redha Allah. Banyak yang di ajar itu boleh kita jadikan sebagai amalan kita. Kita bukan menolak mereka, tapi kita serap ilmu mereka untuk kita guna pakai sebagai keperluan diri kita. Tak guna nta berkobar-kobar semangat nak jadi pejuang tetapi ruh nta rapuh. Asas kita pun adalah ruh, mungkin dengan belajar dari yang lain, boleh menambah saqafah kita lagi."


.....

Ahad lepas, sewaktu menghadiri satu acara tahunan yang penting (ketika mana semua orang sedang lena memanfaatkan cuti dengan aktiviti masing-masing), yang mana hakikatnya aku berasa rugi juga.
(Semalamnya aku ada usrah di Melaka, tetapi aku tidak dapat hadirkan diri. Minggu ini sepatutnya ada bedah buku 'Maza Yakni Intima' Bil Islam' yang dibedah oleh Ustaz Hasrizal di UKM juga. Dan satu event besar di Putrajaya anjuran ISMA, dengarnya agak menarik, tapi bila ditanya kepada mereka agak susah nak jawab sebaliknya berhazar).


Sedang menghayati sunnah nabi, dialuni qasidah yang menggetarkan jiwa, kemudian perbahasan demi perbahasan (walaupun pada peringkatku, ia tidak sepanas tahun sebelumnya), diterangkan oleh Ustaz Shukor LIMA PERKARA yang perlu ada apabila kita diterapkan dalam diri apabila berkata-kata, beriltizam untuk menegakkan kalimah Allah SWT di tempat tertinggi.

Pertama adalah FAHAM
Kedua adalah IKHLAS
Ketiga adalah MELAZIMI MENZIARAHI ORANG-ORANG TUA (konteks yang dimaksudkan adalah ulama')
Keempat adalah WALA' & THIQAH
Kelima adalah SENTIASA BERTAUBAT DAN MEMOHON DOA DAN KEAMPUNAN KEPADA ALLAH SWT


*persoalan tiba-tiba muncul kerana sejak beberapa hari ini asyik berlegar-legar soal bidaah, qasidah tu bidaah ke?

*Diri ini ada pernah mendengar hadis (asalnya dah taip mafhumnya mengikut kefahaman sendiri, tetapi telah delete kembali atas maslahat dan mafsadah yang mungkin berlaku), bahawa Rasulullah SAW bersabda mengatakan bahawa setiap perbuatan untuk memuji Baginda dan mencapai redha Allah SWT bukan bidaah sebaliknya digalakkan. Allahualam.. Diri ini kena rujuk kembali, hadis itu daripada orang yang memperkatakannya

*Adakalanya sesuatu yang mungkin berlainan dengan norma individu itu, tidak bermaksud bahawa segala yang dibawa oleh orang lain itu salah. Mengambil ibrah kisah Nabi Musa a.s. dan Nabi Khidir a.s., suatu perkara sebelum kita menyatakan pendapat kita (macam berat ayat ini), perlu kita fahami kenapa ia berlaku sebelum kita 'jump to conclusion'.

4 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. explaining our 'pegangan' is not an indication that we are rejecting your explanation.
    note that.

    BalasPadam
    Balasan
    1. how said "rejecting it"? misunderstanding again on both side, I assume. I'm not kind of person that put 100% judging by a statement. with A STATEMENT, if a the person does not done anything in a form of physical deed, well I consider it as a RETORIC speech. and if you have the knowledge, and you share among yourself not people around you, only to avoid argueing, so where is the concept of 'bil hikmah', 'mauizah hasanah'? so how you can train yourself to practice the good way to dialoague?

      (refer Al-Nahl; 125)

      Padam
    2. just to make things right. i dont say that 'you said' we are rejecting your opinion.

      Abang Fattah,
      im sorry if my words sound harsh. my mistakes.

      avoid sects, follow the sunnah, and be one. we are Muslim, and we are one. i hope misunderstanding between us will not prolong any further. and i shudnt comment this entry in the first place.

      humble apology, sorry and sorry.

      Padam