Isnin, 12 November 2012

Kuasa Kepimpinan Illahiah: Muhammad Hasan Al Basri

Salam'alaik,

Sejujurnya dah lama juga tak beli buku. Buku yang mengandungi ilmu. Ilmu-ilmu yang bermanfaat.

Satu buku yang dibeli semalam, Kuasa Kepimpinan Ilahiah, Muhammad Hasan Al-Basri. Keluaran PTS Millennia Sdn. Bhd., tahun 2012 (baru sedar ia terbitan baru dari PTS).

Boleh dapatkan dipasaran dgn harga RM15 (semenanjung Malaysia)

Menjiwai keperibadian Ulul Azmi
Menelusuri khalifah yang disegani
Meneladani empat wanita terpuji...

Buku ini mengungkap sedikit sebanyak berkenaan 'perjalanan rohani' manusia. Yang mana ianya bermula dengan Nabi Nuh a.s. yang melambangkan 'perjalanan rohani seorang 'bayi' atau 'anak kecil', Nabi Ibrahim a.s. melambangkan 'anak remaja', Nabi Musa a.s melambangkan 'pemuda perkasa', Nabi Isa a.s. melambangkan 'orang tua yang lembut' dan akhirnya Nabi Muhammad s.a.w. yang melambangkan kesempurnaan keperibadian menyeluruh daripada semua 'pengkhususan' watak penugasan para rasul sebelum baginda S.A.W.

Kepimpinan itu pula diteruskan pula yang diwarisi oleh Abu Bakar as-Siddiq, Umar bin al-Khattab, Usman bin Affan dan Ali bin Ali Talib yang mana mereka menggambarkan kepimpinan yang patut dihayati dan dijiwai.

Empat wanita termulia, Khadijah, Maryam, Asiah dan Fatimah az-Zahra pula adalah sebaik-baik penghuni syurga sebagaimana yang dikatakan oleh Rasulullah s.a.w.

Buku ini juga mendalami perjalanan mendalami taubat seperti taubatnya Nabi Adam a.s. selepas terpedaya dengan godaan Iblis laknatullah, mempelajari dan mendalami teknologi tinggi dan perihal bersyukur seperti Nabi Sulaiman, mendalami dan merenung seni keindahan dan amalan seni Islam Nabi Daud, ilmu pengurusan dan ekonomi seperti Nabi Yusuf, keadilan dalam berdagang daripada Nabi Shuib, ilmu kedoktoran yang illahiah amalan Nabi Isa dan banyak lagi..

Selamat membaca~

12 November 2012
Presint 11, W. P. Putrajaya

1 ulasan: